om te groeien
en te bloeien

Wat is De Cirkel voor een school?
De Cirkel is een vriendelijke, gezellige, kleine school. We geven alle kinderen veel aandacht. Dat vinden we superbelangrijk. Wat zou voor jou een reden zijn om voor een kleine school te kiezen?
We gaan veel de natuur in. Elke woensdag trekken we er een paar uur op uit. We bewegen lekker veel: gymnastiek, aikido, soms dansen en rennen. En we maken samen muziek en hebben crea-les. Dat helpt de hersens en de lichamen beter ontwikkelen. En het komt de sfeer ten goede.
Kernwoorden: veilig, vertrouwd, lief, aandacht, goed voor elkaar, goed met elkaar.
Goed met elkaar omgaan
Er is hier focus op verbinding en goed met elkaar omgaan. Dat vinden we belangrijk. Zo beginnen en eindigen we elke schooldag samen in een cirkel. Dat doen we niet zomaar…
Actief helpen we alle leerlingen om daar iets te vertellen. Dat kan over van alles gaan. Over de dag, een belangrijke gebeurtenis of iets uit de les. Zo laat iedereen zichzelf zien, leert bewust en goed omgaan met elkaar, ervaart wat het is om (echt) naar elkaar te luisteren, zich te verwoorden en erkend te voelen.
Dat is hartstikke mooi. Wat het doet de kinderen goed. Ze leren zich bovendien uit te spreken en elkaar te begrijpen. Onze kinderen gaan dan ook met plezier naar school, elke dag.

Conflictbeheersing hoort er ook bij
Wij denken in samen. Samen leren, spelen en plezier maken. Want je wilt een fijne omgeving voor je kind.
Soms is er een conflictje. Natuurlijk, dat komt overal wel eens voor. Dat kunnen we niet vermijden – maar we kunnen er wél van leren. Dat doen we dan ook.
We kijken niet wie ‘het’ heeft gedaan, wie de schuldige is. In plaats daarvan praten we erover hoe het voelt, wat het de een en de ander doet. Hoe het je raakt. En hoe we het oplossen. Die empathie en een glimlach doen wonderen. Pestgedrag komt hier dan ook nauwelijks voor.

Goed onderwijs
We bieden hoogkwalitatief onderwijs, gericht op zowel cognitieve als emotionele vaardigheden. Bij de jongste kinderen draait de les meer om socialisatie en voorbereiden op het leren.
Bij de iets oudere kinderen brengen we rekenen, lezen en schrijven op een hoger niveau. Ze passen de nieuwe kennis toe in concrete projecten. En elke zes weken organiseren we een tentoonstelling waar ze de opbrengst van hun projecten presenteren.
Bijvoorbeeld het project ‘ondernemen voor de samenleving’. De leerlingen ontwierpen portemonnees en sleutelhangers. Die ze vervolgens echt hebben gemaakt en verpakt, ze bedachten een verkoopprijs, organiseerden een markt en een kassasysteem, ontwierpen posters. En verkochten de spulletjes zelf. De opbrengst ging naar de Voedselbank in Almere Haven.

Vreedzaamheid en goed burgerschap
Ook leren we hoe je deelneemt aan de samenleving, wat democratische waarden zijn en hoe je omgaat met verschillen, ieders rechten en vrijheden, vreedzaamheid, innerlijke rust en respect voor elkaar. Daar dragen we graag aan bij.
Misschien ingewikkelde en abstracte begrippen voor jonge kinderen. Spelenderwijs gaan ze hier toch veel over leren. Want zo kom je evenwichtig, stevig en rijk in het leven te staan.

Aandacht voor religieuze en culturele feestdagen
Dit is een openbare school. We besteden aandacht aan belangrijke normen en waarden als respect, saamhorigheid en vertrouwen. Plus hoe belangrijk je innerlijke rust is.
De kinderen leren hier eveneens iets over religies en culturen die in Nederland veel voorkomen. Zo komen we bijvoorbeeld samen voor een kerstdiner, een iftar tijdens de ramadan, vieren we soms Ketikoti of Divali. Ook leren we wat religie en mooie religieuze verhalen betekenen. En waar ze vandaan komen.

De natuur in, lekker bewegen en muziek maken
Het is hier niet alleen maar leren aan een tafeltje. Elke woensdagmiddag trekken we de natuur in. De ene keer naar het bos, dan tellen we de koeien in de wei. Of we maken een stevige wandeling. Lekker bewegen doen we ook met gymnastiek, tijdens aikido (!) in onze eigen dojo en natuurlijk ook op het schoolplein. Muziek en kunst maken is heel goed voor de ontwikkeling van jonge hersentjes, daar wordt elk kind slimmer van. Dus dat doen we elke week.
Ook hebben we een eigen moestuin (op loopafstand van ons schoolgebouw). Die verzorgen we met z’n allen. Daar leren de kinderen van én het is hartstikke leuk om te doen.

Betrokkenheid ouders
Er is grote betrokkenheid van en naar de ouders. De school helpt (als je dat wil) je ook met persoonlijke adviezen over opvoeden en conflictbeheersing. En organiseert regelmatig lezingen door wisselende professionals over deze onderwerpen.
Bekijk de komende lezingen >>
De inspectie voor het onderwijs heeft onze onderwijskwaliteit in 2025 als ‘voldoende’ beoordeeld. Dat is officiële taal voor ‘goed, ga zo door’.
Onderwijsvisie
Leren en kennis opdoen zijn heel erg belangrijk. Maar net zo belangrijke zijn je persoonlijke ontwikkeling en hoe je omgaat met andere kinderen en grote mensen.
Daarom gaan we ook op ontdekkingstocht naar universele waarden als respect, samenwerking en rechtvaardigheid. Dit maakt het leven betekenisvol en rijk. Het helpt elk kind te ervaren hoe hij of zij waarde toevoegt aan de wereld. Hoe jong je ook bent is. En het is nog leuk ook!
Dit gebruiken we in alle lessen, activiteiten en de cultuur op school. Rekenonderwijs wordt een prachtige manier om rechtvaardigheid te ontwikkelen, doordat we bijvoorbeeld leren hoe we appels eerlijk onder elkaar kunnen verdelen. Met taalonderwijs kunnen we leren begrip te ontwikkelen voor elkaars verschillende standpunten en bewust te worden van wat we met woorden kunnen bereiken.
Onze negen pedagogische basisregels
- Stimuleer nieuwsgierigheid en verwondering
- Elk kind intrinsiek respecteren
- Niet de kinderen iets opleggen, maar voorleggen
- Durf jezelf vragen te stellen, durf jezelf te ontwikkelen
- Neem een luisterende houding aan
- Daag uit tot diepgang, wanneer dat kan
- Ook aandacht voor stilte vragen
- Probeer te begrijpen zonder vooroordelen
- Bij conflicten zoeken we niet de schuldige maar de verbetering

Goed met elkaar omgaan
Er is hier focus op verbinding en goed met elkaar omgaan. Dat vinden we belangrijk. Zo beginnen en eindigen we elke schooldag samen in een cirkel. Dat doen we niet zomaar…
Actief helpen we alle leerlingen om daar iets te vertellen. Dat kan over van alles gaan. Over de dag, een belangrijke gebeurtenis of iets uit de les. Zo laat iedereen zichzelf zien, leert bewust en goed omgaan met elkaar, ervaart wat het is om (echt) naar elkaar te luisteren, zich te verwoorden en erkend te voelen.
Dat is hartstikke mooi. Wat het doet de kinderen goed. Ze leren zich bovendien uit te spreken en elkaar te begrijpen. Onze kinderen gaan dan ook met plezier naar school, elke dag.

Conflictbeheersing hoort er ook bij
Wij denken in samen. Samen leren, spelen en plezier maken. Want je wilt een fijne omgeving voor je kind.
Soms is er een conflictje. Natuurlijk, dat komt overal wel eens voor. Dat kunnen we niet vermijden – maar we kunnen er wél van leren. Dat doen we dan ook.
We kijken niet wie ‘het’ heeft gedaan, wie de schuldige is. In plaats daarvan praten we erover hoe het voelt, wat het de een en de ander doet. Hoe het je raakt. En hoe we het oplossen. Die empathie en een glimlach doen wonderen. Pestgedrag komt hier dan ook nauwelijks voor.

Goed onderwijs
We bieden hoogkwalitatief onderwijs, gericht op zowel cognitieve als emotionele vaardigheden. Bij de jongste kinderen draait de les meer om socialisatie en voorbereiden op het leren.
Bij de iets oudere kinderen brengen we rekenen, lezen en schrijven op een hoger niveau. Ze passen de nieuwe kennis toe in concrete projecten. En elke zes weken organiseren we een tentoonstelling waar ze de opbrengst van hun projecten presenteren.
Bijvoorbeeld het project ‘ondernemen voor de samenleving’. De leerlingen ontwierpen portemonnees en sleutelhangers. Die ze vervolgens echt hebben gemaakt en verpakt, ze bedachten een verkoopprijs, organiseerden een markt en een kassasysteem, ontwierpen posters. En verkochten de spulletjes zelf. De opbrengst ging naar de Voedselbank in Almere Haven.

Vreedzaamheid en goed burgerschap
Ook leren we hoe je deelneemt aan de samenleving, wat democratische waarden zijn en hoe je omgaat met verschillen, ieders rechten en vrijheden, vreedzaamheid, innerlijke rust en respect voor elkaar. Daar dragen we graag aan bij.
Misschien ingewikkelde en abstracte begrippen voor jonge kinderen. Spelenderwijs gaan ze hier toch veel over leren. Want zo kom je evenwichtig, stevig en rijk in het leven te staan.

Aandacht voor religieuze en culturele feestdagen
Dit is een openbare school. We besteden aandacht aan belangrijke normen en waarden als respect, saamhorigheid en vertrouwen. Plus hoe belangrijk je innerlijke rust is.
De kinderen leren hier eveneens iets over religies en culturen die in Nederland veel voorkomen. Zo komen we bijvoorbeeld samen voor een kerstdiner, een iftar tijdens de ramadan, vieren we soms Ketikoti of Divali. Ook leren we wat religie en mooie religieuze verhalen betekenen. En waar ze vandaan komen.

De natuur in, lekker bewegen en muziek maken
Het is hier niet alleen maar leren aan een tafeltje. Elke woensdagmiddag trekken we de natuur in. De ene keer naar het bos, dan tellen we de koeien in de wei. Of we maken een stevige wandeling. Lekker bewegen doen we ook met gymnastiek, tijdens aikido (!) in onze eigen dojo en natuurlijk ook op het schoolplein. Muziek en kunst maken is heel goed voor de ontwikkeling van jonge hersentjes, daar wordt elk kind slimmer van. Dus dat doen we elke week.
Ook hebben we een eigen moestuin (op loopafstand van ons schoolgebouw). Die verzorgen we met z’n allen. Daar leren de kinderen van én het is hartstikke leuk om te doen.

Betrokkenheid ouders
Er is grote betrokkenheid van en naar de ouders. De school helpt (als je dat wil) je ook met persoonlijke adviezen over opvoeden en conflictbeheersing. En organiseert regelmatig lezingen door wisselende professionals over deze onderwerpen.
Bekijk de komende lezingen >>
De inspectie voor het onderwijs heeft onze onderwijskwaliteit in 2025 als ‘voldoende’ beoordeeld. Dat is officiële taal voor ‘goed, ga zo door’.
Onderwijsvisie
Leren en kennis opdoen zijn heel erg belangrijk. Maar net zo belangrijke zijn je persoonlijke ontwikkeling en hoe je omgaat met andere kinderen en grote mensen.
Daarom gaan we ook op ontdekkingstocht naar universele waarden als respect, samenwerking en rechtvaardigheid. Dit maakt het leven betekenisvol en rijk. Het helpt elk kind te ervaren hoe hij of zij waarde toevoegt aan de wereld. Hoe jong je ook bent is. En het is nog leuk ook!
Dit gebruiken we in alle lessen, activiteiten en de cultuur op school. Rekenonderwijs wordt een prachtige manier om rechtvaardigheid te ontwikkelen, doordat we bijvoorbeeld leren hoe we appels eerlijk onder elkaar kunnen verdelen. Met taalonderwijs kunnen we leren begrip te ontwikkelen voor elkaars verschillende standpunten en bewust te worden van wat we met woorden kunnen bereiken.
Onze negen pedagogische basisregels
- Stimuleer nieuwsgierigheid en verwondering
- Elk kind intrinsiek respecteren
- Niet de kinderen iets opleggen, maar voorleggen
- Durf jezelf vragen te stellen, durf jezelf te ontwikkelen
- Neem een luisterende houding aan
- Daag uit tot diepgang, wanneer dat kan
- Ook aandacht voor stilte vragen
- Probeer te begrijpen zonder vooroordelen
- Bij conflicten zoeken we niet de schuldige maar de verbetering
FAQ
We hebben leerlingen in de groepen 1 t/m 7. In 2026-2027 komt er een groep 8 bij.
Wij hebben een continurooster van 8.30 tot 15.00 uur. Op vrijdagmiddag mogen de kinderen al om 12.30 uur van hun weekend genieten.
Wij leren om met respect naar verschillende culturen en religies te kijken. Wij brengen dit op school samen dagelijks in de praktijk op basis van universele waarden zoals respect voor elkaar, solidariteit, rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid.
In ons onderwijs zijn de mooie kernwaarden respect, vreedzaamheid, empathie, duurzaamheid en menselijk belangrijk. Niet af en toe of in een enkel vak, maar in alles wat we doen. Van de inhoud van ons curriculum tot onze pedagogische methoden. Het is onze pedagogische werkwijze.
De vrijwillige ouderbijdrage wordt jaarlijks bij het begin van het schooljaar verzameld en bedraagt €52,50,- per kind. Van deze middelen bekostigen wij extra activiteiten zoals het jaarlijkse schoolreisje. Deze bijdrage is vrijwillig. Indien ouders niet bijdragen, worden leerlingen niet uitgesloten. Wij werken aan de opbouw van een solidariteitsfonds.
Eventuele klachten lossen we op vanuit een open en coöperatieve houding. Dat gebeurt bij voorkeur tussen de betrokken personen. Indien gewenst kan de vertrouwenspersoon of schoolleider ondersteunen of bemiddelen.
De vertrouwenspersoon op onze school is de interne begeleider juf Helga. U kunt haar benaderen voor een afspraak eventueel via het interne ouderportaal “Parro”.
Mocht dit geen oplossing bieden dan kunt u als ouder een bestuurslid raadplegen voor bemiddeling. Stuur dan per mail een verzoek naar hallo@decirkelalmere.nl ovv klacht/bemiddeling.
In het geval dat al deze personen niet tot een gezamenlijk oplossing kunnen komen, is er de mogelijkheid om de klacht bij de landelijke klachtencommissie voor te leggen: GCBO. De vertrouwenspersoon of schoolleider helpt u indien gewenst bij dit proces. Wij zijn aangesloten bij landelijke klachtencommissie GCBO. Postadres: Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, T: 070-3861697 E-mail: info@gcbo.nl.
Heeft u een andere vraag?
Stuur dan een mail naar welkom@decirkelalmere.nl. Wij nemen snel contact met u op.

FAQ
We hebben leerlingen in de groepen 1 t/m 7. In 2026-2027 komt er een groep 8 bij.
Wij hebben een continurooster van 8.30 tot 15.00 uur. Op vrijdagmiddag mogen de kinderen al om 12.30 uur van hun weekend genieten.
Wij leren om met respect naar verschillende culturen en religies te kijken. Wij brengen dit op school samen dagelijks in de praktijk op basis van universele waarden zoals respect voor elkaar, solidariteit, rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid.
In ons onderwijs zijn de mooie kernwaarden respect, vreedzaamheid, empathie, duurzaamheid en menselijk belangrijk. Niet af en toe of in een enkel vak, maar in alles wat we doen. Van de inhoud van ons curriculum tot onze pedagogische methoden. Het is onze pedagogische werkwijze.
De vrijwillige ouderbijdrage wordt jaarlijks bij het begin van het schooljaar verzameld en bedraagt €52,50,- per kind. Van deze middelen bekostigen wij extra activiteiten zoals het jaarlijkse schoolreisje. Deze bijdrage is vrijwillig. Indien ouders niet bijdragen, worden leerlingen niet uitgesloten. Wij werken aan de opbouw van een solidariteitsfonds.
Eventuele klachten lossen we op vanuit een open en coöperatieve houding. Dat gebeurt bij voorkeur tussen de betrokken personen. Indien gewenst kan de vertrouwenspersoon of schoolleider ondersteunen of bemiddelen.
De vertrouwenspersoon op onze school is de interne begeleider juf Helga. U kunt haar benaderen voor een afspraak eventueel via het interne ouderportaal “Parro”.
Mocht dit geen oplossing bieden dan kunt u als ouder een bestuurslid raadplegen voor bemiddeling. Stuur dan per mail een verzoek naar hallo@decirkelalmere.nl ovv klacht/bemiddeling.
In het geval dat al deze personen niet tot een gezamenlijk oplossing kunnen komen, is er de mogelijkheid om de klacht bij de landelijke klachtencommissie voor te leggen: GCBO. De vertrouwenspersoon of schoolleider helpt u indien gewenst bij dit proces. Wij zijn aangesloten bij landelijke klachtencommissie GCBO. Postadres: Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, T: 070-3861697 E-mail: info@gcbo.nl.
Heeft u een andere vraag?
Stuur dan een mail naar welkom@decirkelalmere.nl. Wij nemen snel contact met u op.
”Mijn dochter heeft al in groep 4 een presentatie gegeven voor de klas. Wow. Op die leeftijd leer je dat veel makkelijker. Dat is iets wat ik zelf pas op latere leeftijd heb gedaan.”
Sarah
“Mijn beide kinderen zijn erg blij op deze school. Het voelt ook een beetje als familie hier.”
Aseel
“Ik was echt op zoek naar een kleinschalige school, met wat kleinere klassen. Zodat de kinderen veel aandacht krijgen.”
Charlotte

